Nie da się ukryć, że pojęcie buty markowe mocno się zdewaluowało. Jeszcze do niedawna każdy z nas marzył o posiadaniu obuwia najpopularniejszych producentów butów. Noszenie na stopach butów z rozpoznawalnym logotypem stanowiło powód do dumy i przysparzało mnóstwa satysfakcji. Buty markowe, klasyczne sportowe buty dla kibica kupowało się kilka tygodni, starannie wybierając firmę.
Nikt nie ośmieli się stwierdzić, że buty markowe przestały być modne i pożądane. To nie tak. Natomiast, dzięki internetowi okazuje się, że znacznie powiększył nam się zbiór firm, o których można powiedzieć, że są markowe. Jeszcze do niedawna każdy z nas wymieniłby od ręki z 10 marek obuwniczych. Dzisiaj ta dziesiątka już nie wystarcza. Przeniesienie sprzedaży do internetu spowodowało, że nagle pojawiły się tam dziesiątki nowych nazw producentów. Globalne portale sprzedażowe zaczęły promować odzież i obuwie marek, których nazwy wydawały się do niedawna obce. Jednak im częściej sprawdzamy ofertę internetowych sklepów, tym częściej natykamy się na nazwy, które z czasem pozostaną nam w głowie. Potem wystarczy, by któregoś dnia mignęła nam reklama danej firmy albo któryś z celebrytów pochwalił się noszeniem takiego obuwia, a natychmiast pojęcie nowej marki lokuje się na stałe w naszym zbiorze pamięci. Widać to szczególnie u osób zafascynowanych modą, poszerzenie zbioru o marki, które do niedawna były niszowe to już norma.
Buty markowe od zawsze wyzwalały skrajne emocje. Wielbiciele obuwia markowego przekonują, że tylko takie buty są trwałe, wykonane zgodnie z zasadami sztuki szewskiej i zaleceniami ortopedów. Szyte z dobrych materiałów, wyprofilowanych wkładek, oddychających tkanin. Wszystkie te cechy muszą składać się na wygórowaną zwykle cenę. Natomiast przeciwnicy markowego obuwia przekonują, że 50% ceny każdej pary obuwia to koszt przereklamowanego logotypu. I gdyby pozbawić buta wszechobecnych znaczków nagle okazałoby się, że standard większości z nich nie odbiega od ogólnie przyjętych norm. Nie zmienia to jednak faktu, że większości z nas trudno oprzeć się zamiłowaniu do markowej odzieży i markowych butów.