Dom Aktualności Pomysł miasta przyjaznego rowerzystom

Pomysł miasta przyjaznego rowerzystom

4 min odczyt
Możliwość komentowania Pomysł miasta przyjaznego rowerzystom została wyłączona
0
176

Myślenie o mieście przyjaznym rowerzystom przypisuje się Janowi Gehlowi (Jan Gehl był urodzony 17 września 1936 r.). Był on duńskim architektem i urbanistą, profesorem School of Architecture w Royal Danish Academy of Fine Arts, założycielem Gehl Architekci – Urban Quality Consultants. Podczas pracy koncentrował się na badaniu formy i celował w przestrzenie publiczne by wdrażać tę wiedzę w projektach w celu przeprojektowania przestrzeni miejskiej. Duży nacisk kładł na znaczenie rowerzystów i pieszych w mieście.

Reklama: Nowe mieszkania na sprzedaż Bydgoszcz

Według Gehla są to główni użytkownicy miasta. Ma on na celu ograniczenie ruchu samochodowego  w mieście, szczególnie w ich centralnych punktach. Jest współautorem projektów w Kopenhadze, New York, London, Melbourne, Sydney. W Polsce analizował strukturę miasta Łodzi, Poznania i Wrocławia. Jest to światowej sławy urbanista, którego renowacja i rewitalizacja projektów obszarów miejskich mają na celu przesunięcie nacisku na komunikację – zmniejszenie ruchu – i danie miejsca dla pieszych i rowerzystów.

Kopenhaga jest uważana za jedną z jego najbardziej udanych realizacji, gdzie obecnie do 37% codziennych podróży odbywa się rowerem. Znaczące spowolnienie i ograniczenie prędkości na ulicy duńskiej stolicy sprawiło, że miasto jest bezpieczne i przyjazne rowerzystom. Głównym celem projektanta było „zapewnienie rowerzystom bezpiecznego miejsca w przestrzeni publicznej.

Czteropasmowe ulice zostały przekształcone w dwupasmowe, resztę oddano rowerzystom. Kluczowym wymogiem dla przestrzeni przyjaznej rowerzystom jest kompleksowy transport oraz strategia obejmująca rowerzystów. Taka strategia musi ustanowić sieć między rowerem infrastrukturą i połączyć ją z transportem publicznym (autobusy, trolejbusy, tramwaje, taksówki). Konsekwencją takich założeń jest konieczność tworzenia przestrzeni, w których rowerzyści będą mogli bezpiecznie zostawić swój rower, aby skorzystać z transportu publicznego (węzłów transportowych).

Rosnąca liczba rowerzystów w mieście zmniejsza liczbę wypadków na drogach. Dlatego gminy otrzymują sygnał, że jest to rozwiązanie, w które warto zainwestować. Badania pokazują, że wraz ze wzrostem infrastruktury dla „aktywnych” uczestników liczba rowerów i liczba wypadków znacznie spadła. Jest to spowodowane nie tylko oddzieleniem samochodu od samochodu, ale także rosnącą świadomość kierowców i wprowadzonym ograniczeniom prędkości.

Facebook Comments
  • Czy opłaca się wynajmować mieszkanie?

    Sukces w kwestii zakupu domu lub mieszkania często zależy od dwóch rzeczy: determinacji i …
Załaduj więcej podobnych artykułów
  • Czy warto kupić sprzęt refabrykowany?

    Kupując odnowiony laptop, możesz zaoszczędzić kilkaset złotych w zależności od marki, mode…
  • Czy opłaca się wynajmować mieszkanie?

    Sukces w kwestii zakupu domu lub mieszkania często zależy od dwóch rzeczy: determinacji i …
Załaduj więcej sitab
Załaduj więcej Aktualności
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Sprawdź też

Czy warto kupić sprzęt refabrykowany?

Kupując odnowiony laptop, możesz zaoszczędzić kilkaset złotych w zależności od marki, mode…