Witamina A, nazywana niekiedy pro-witaminą A, beta-karotenem bądź retinolem, to kluczowy dla naszego organizmu związek, odpowiedzialny za zdrową skórę, zęby, kości, a także tkanki. Witamina A jest niezwykle ważna, bowiem wspiera nasz wzrok. Dodatkowo, jest szczególnie pożądana przez przedstawicielki płci pięknej, gdyż oddziałuje na płodność czy na kwestie związane z karmieniem piersią. Ponadto pro-witamina A pełni ważną rolę w zakresie stymulacji układu odpornościowego – głównie przy zwalczaniu chorób i infekcji. Wszystkie witaminy w mniejszym bądź większym stopniu oddziałują na nasz organizm. Każdej została przypisana pewna rola. Niedobór którejkolwiek z nich może mieć bardzo przykre dla jednostki konsekwencje.

Gdzie znajdziemy witaminę A?

Witaminę A znajdziemy zarówno w produktach zwierzęcych jak i roślinnych. Jeśli chodzi o te pierwsze, największą zawartością retinolu, a także innych ważnych witamin mogą pochwalić się szeroko pojęte mięso oraz tłuste ryby, drób, wątróbka, wszystkie produkty mleczne ze szczególnym uwzględnieniem mleka, śmietany i sera, a także jaja. Nie jest powiedziane, że wszystkie te produkty są dla naszego organizmu w pełni zdrowe. Spożywanie dużej ilości potraw stworzonych na podstawie wskazanych składników może znacząco podwyższyć nam poziom cholesterolu.

Witaminy
Witaminy

Dodatkowo, produkty zwierzęce posiadają sporo tłuszczów nasyconych, które również nie są dla nas wskazane. Pro-witaminę A znajdziemy również w warzywach i owocach. Jedna z form wskazanej witaminy – beta-karoten – występuje w żółtych i pomarańczowych produktach np. w brzoskwiniach, marchewce, dyni, morelach, a także w grejpfrutach. Wysokie stężenie beta-karotenu znajduje się także w znienawidzonym przez większość dzieci szpinaku, brokułach ora warzywach liściastych. Logicznym jest fakt, iż wskazane produkty roślinne pozbawione są zarówno cholesterolu jak i tłuszczów.

Bardzo dobre witaminy można kupić w sklepie: https://olimpsport.com/pl/produkty-42/odzywki-i-suplementy-130/witaminy-i-mineraly-60

Jeśli chodzi o witaminę A, warto wspomnieć jeszcze o karotenoidach. Związki te mogą bowiem przekształcać się w opisywaną witaminę. Przykładem karotenoidu jest wskazany wyżej beta-karoten. Finalnie należy poruszyć kwestię retinolu, a więc aktywnej formy witaminy A. Związek ten znajdziemy w wątróbce (niezależnie od rodzaju), a także w pełnotłustym leku. Witamina A jest kluczowym składnikiem wielu suplementów diety, a także… kosmetyków.

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej VIP
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Sprawdź też

Jak poprawnie używać podnośnika hydraulicznego samochodowego?

Bardzo proste narzędzie. Podnośnik hydrauliczny samochodowy jest narzędziem z pozoru bardz…