Pod własnym czy cudzym szyldem?

Istnieją małe szanse na to, że właściciel sklepu odzieżowego o nieznanej nikomu nazwie pozyska atrakcyjną lokalizację w galerii handlowej lub centrum dużego miasta. Zwykle wynajmujący podpisują umowy z firmami sieciowymi, dlatego znane marki zdominowały rynek najlepszych lokali. Płacąc za licencję franczyzową zyskujemy zatem możliwość znalezienia dogodniejszej lokalizacji, niż w przypadku działalności prowadzonej pod własnym nazwiskiem. Poza tym, kupując licencję, płacimy za mniejsze ryzyko niepowodzenia biznesu.

Nie należy oceniać biznesu franczyzowego wyłącznie z perspektywy kalkulacji finansowych. Czasem lepiej zarobić mniej, ale czerpać z tego przyjemność. Zwykle pierwsze pytanie, zadawane przez przyszłych franczyzobiorców, brzmi: „ile mogę zarobić?”. Nie należy jednak oczekiwać, że od samego początku nasza firma osiągnie obroty porównywalne do obrotów sklepu działającego od kilku lat.

Oferta franczyzodawcy jest pewnego rodzaju reklamą. Właściciel sieci chce podkreślić swoje osiągnięcia. Trzeba uważać na kwoty, które znajdują się w prospektach licencjodawcy. Jeżeli franczyzodawca podaje, że do otwarcia biznesu potrzeba 100 tys. zł, lepiej dysponować kwotą 150 tys. zł. Zawsze znajdą się dodatkowe wydatki, a poza tym, warto założyć wersję pesymistyczną biznesplanu, w którym przez pierwsze miesiące będziemy dokładać do interesu.

Przed podpisaniem umowy franczyzowej czeka nas ostatnie i zarazem najtrudniejsze zadanie – rozmowa z franczyzodawcą. Nie wolno jej mylić z rozmową na temat umowy o pracę. Niektórzy starają się przypodobać i obnoszą się ze swoimi umiejętnościami. Tymczasem spotkanie z franczyzodawcą jest rozmową biznesową dwóch partnerów. Aktywność każdej ze stron powinna być na takim samym, wysokim poziomie. Trzeba pytać o źródło finansowania sieci, o historię biznesową jej właściciela, o strategię firmy oraz szczegóły współpracy, nie tylko przed otwarciem lokalu, ale również w trakcie trwania umowy. Nie ma idealnego franczyzodawcy, dlatego trzeba znaleźć takiego, którego wsparcie i know-how jest najbliższe naszym oczekiwaniom.

Arkadiusz Słodkowski

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Praca

Jeden komentarz

  1. […] 1 minutę temu Zanim przejdziesz na swoje – biznes cz.2 […]

Sprawdź też

Przewodnik po rodzajach sprzętu budowlanego dostępnego do wypożyczenia: od koparek po rusztowania.

W nowoczesnym świecie budownictwa, dysponowanie odpowiednim sprzętem jest kluczowe dla suk…