Prowadzenie pełnej księgowości wymaga wiele zaangażowania, skrupulatności oraz śledzenia wciąż zmieniającego się stanu prawnego, szczególnie ustawy o rachunkowości. Najważniejszym przymiotem ksiąg rachunkowych jest rzetelność, czyli wprowadzanie tylko takich dokumentów księgowych, które odzwierciedlają rzeczywiste operacje gospodarcze. Nadzór i kontrola merytoryczna nad nimi jest konieczna i powinna być prowadzona przez inny podmiot niż ten, który je księgował. Dokumenty księgowe muszą być również analizowane pod względem formalnym, co w praktyce oznacza, że muszą spełniać wymogi, jakie stawia im ustawa o rachunkowości. Niestety, mimo wieloetapowości sprawdzania dokumentów, błędy zdarzają się.
Czym jest błąd?
Błąd to nieprawidłowość występująca w księdze rachunkowej. Istotne jest, że błąd nie ma charakteru umyślnego, tzn. jest niezamierzony. Błędy dzielimy na dwa rodzaje:
- konieczne do skorygowania,
- niewymagające zmiany.
W tym miejscu należy nadmienić, że każdy błąd jest widoczny w sprawozdaniu finansowym. Aby uniknąć błędów, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego podmiotu specjalizującego się w prowadzeniu księgowości, np. księgi rachunkowe Łódź.
Błędy zauważone na różnych etapach prowadzenia księgowości
Błędy mogą być ujawnione na różnych etapach prowadzenia księgowości:
- przed wykonaniem sprawozdania finansowego,
- po wykonaniu sprawozdania, lecz przed badaniem przez biegłego rewidenta,
- po wykonaniu sprawozdania, ale po badaniu biegłego rewidenta,
- po sporządzeniu sprawozdania i sprawdzeniu przez biegłego rewidenta,
- po przeanalizowaniu przez biegłego rewidenta, lecz jeszcze niezatwierdzone,
- po publikacji sprawozdania finansowego.
Błędy, o których mowa powyżej należy wskazać w dwojaki sposób:
- jeżeli zostały ujawnione przed dniem, w którym dokonano bilansu – pod terminem ich wykrycia,
- jeżeli zostały wykryte po dniu bilansu – na koniec okresu sprawozdawczego.